Leerdoelen

Op de pagina Leerdoelen benoemen we de 4  leerdoelen van het Startdocument Guus Vaags Afstudeerprogramma. Deze doelen zijn essentieel voor de ontwikkeling als Sportkundige en vormen de basis van ons programma.

Leerdoel 1: Omgaan met weerstand

Het eerste leerdoel van mijn programma is om leren om te gaan met weerstand. Dit is een belangrijke vaardigheid in het vakgebied van Sportkunde, waarbij je leert hoe je effectief kunt omgaan met tegenstand en obstakels.

SMART – Ik zal voor de zomer mijn conflictvermijdende gedrag verminderen door ten minste 2 nieuwe methodes uit een boek of cursus toe te passen bij de werknemers voor de implementatie van mijn onderzoeksaanbeveling. Dit wil ik realiseren door elke twee weken te oefenen met mijn stagebegeleider, met als doel dat meer dan 85% van de werknemers akkoord gaat met de aanbeveling.

Hindernissen
Ik zou graag iedereen te vriend te willen houden. Conflict vermijdend. Dat is een ‘gele eigenschap’ (Disc-test, 2022). Ik heb veel empathie waardoor ik beide kanten wil begrijpen en snappen.

Hulpbronnen
Stagebegeleider, oefenen met methodes, creëren van draagvlak.

Cursus in gedragsverandering/overtuiging. 

Boek: De 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey

Hiernaast een certificaat van het behalen van een korte cursus van de Oxford Home Study, over Anger management.

Leerdoel 2: Eigen grenzen bewaken

Het tweede doel is het bewaken van je eigen grenzen. Als Sportkundige is het belangrijk om te weten waar jouw grenzen liggen en hoe je hier op een gezonde manier mee om kunt gaan. 

SMART – Ik zal binnen 3 maanden leren om mijn grenzen te stellen door elke week een agenda bij te houden waarin ik mijn to-do's als leidraad gebruik, deze taken bewaken en vanuit daar anderen leren helpen. Deze agenda zal ik elke twee weken met mijn stagebegeleider doornemen om mijn voortgang te evalueren en mijn grenzen effectief te bewaken.

Hindernissen

People pleasen en het werk van een ander boven mijn eigen werk te leggen. ‘Nee’ is ook goed, en kaderen dat ik het wel wilt doen maar dat ik duidelijk aan geef dat ik mijn planning bescherm.

Hulpbronnen

Een agenda bijhouden waarbij ik mij duidelijk aan houd. 

Leerdoel 3: Visie vorming

Het derde leerdoel is het vormen van een visie. Dit houdt in dat je leert om een duidelijke en inspirerende visie te ontwikkelen op het gebied van Sportkunde, waarmee je anderen kunt motiveren en inspireren.

SMART – Over een jaar heb ik een helder en concreet beeld van mijn toekomst als sportkundige door mijn brede ideeën te onderzoeken via cursussen en boeken, zodat ik een duidelijke richting voor mijn verdere groei kan bepalen. Dit proces zal ik elke twee weken bespreken met mijn stagebegeleider om transparant te blijven en eerlijke feedback te krijgen, zodat ik mijn blinde vlekken kan identificeren en beter kan aanpakken.

Hindernissen

De opleiding Sportkunde is heel breed waardoor er breed ontwikkeld kan worden dus ook in toekomst welke kant ik op wil gaan als Sportkundige. Wat vind ik nou echt leuk om te doen en wat past bij mijn huidige levensstijl.

Hulpbronnen

Verdieping zoeken in de Jeugdzorg om een cursus in bijvoorbeeld ADHD of Autisme te vinden om mijn profiel aantrekkelijk te maken.

En juist de verdieping zoeken in een leidinggevende functie of management hoe het leven daarvan uit kan gaan zien. Cursussen en mee loopdagen

Leerdoel 4: Beknopter schrijven

Tot slot is het vierde doel van ons programma om beknopter te leren schrijven. Als Sportkundige is het belangrijk om helder en bondig te kunnen communiceren, zowel in gesproken als geschreven vorm. Kom tot je punt en voornamelijk schriftelijk niet te veel in herhaling vallen.

SMART – Dit jaar zal ik bij elk product een kladblok met checklist gebruiken, waarop ik concreet de titels beschrijf zonder te veel tekst te schrijven, deze documenten zal ik door peers laten beoordelen om mijn beknoptheid te verbeteren waarna het uiteindelijke doel is om in plaats van een onderzoeksverslag een onderzoeksartikel voor de organisatie te schrijven.

Hindernissen

In verslagen herhaal ik vaak voor mij zelf de pagina. Terwijl de beoordelaars het dan 2/3 keer hetzelfde lezen. Voor mij is dat overzichtelijk maar het leest niet fijn.

Hulpbronnen

Peers en docenten.

Ook mijn vriendin is een sterke schrijfster waar ik hulp aan kan vragen voor het indienen van verslagen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb